#1 11-20-09 21:19

 rahim711

Administrator

Skąd: Kamienna Góra
Zarejestrowany: 11-19-09
Posty: 57
Punktów :   

Jak się ślizgać moto?-Jest odpowiedź!

Jak, po co i kiedy pokonywać zakręty poślizgiem?
Teraz dowiemy sie dlaczego ślizganie się jest najszybszym sposobem na pokonanie zakrętu na supermoto.
Na początek trzeba wyjaśnić, że w celu skrócenia czasów okrązeń musimy mieć opanowane także inne podstawowe techniki jazdy. Zyski ze stosowania slide’ów mogą być wyraźne na jednym torze, i zupełnie niezauważalne na innym.


Po co więc się ślizgać?
Jest kilka powodów, żeby pokonywać zakręty poślizgami. Pierwszy to fakt, że wygląda to kozacko! Poza tym zajmujemy więcej miejsca na torze, co innym utrudnia wyprzedzenie nas a mniej nachylone przednie koło pozwala hamować mocniej i głębiej w zakręt. Najważniejsze jednak jest to, że możemy wchodzić w zakręt nieco szybciej a mimo to wykonać ciasny skręt.
Minusem jest to że jeździec musi poświęcić więcej energii i uwagi na stosunkowo trudny manewr oraz to że konsekwencje ewentualnego błędu będą poważne. Kiedy już poruszacie się slidem i spróbujecie odpuścić hamulec zanim koła będą w jednej linii, łatwo można doprowadzić do high-side’a.
Generalnie „backing it in” ma sens w zakrętach o 180 stopni a także na zacieśniających się łukach. Na pozostałych zakrętach typowa technika skrętu jest właściwsza. Można też używać tej techniki podczas wyprzedzania na hamowaniu. Dźwięk gwiżdżącej opony przeciwnika wchodzącego pod łokieć jest naprawdę deprymujący. Z kolei wyprzedzający ma przewagę prędkości , może hamować głebiej w zakręt a ustawiający się bokiem motocykl zajmuje więcej miejsca na torze, co utrudnia kontratak.


Jak to się robi?
Chodzi przede wszystkim o to, żeby tylne koło obracało się wolniej niż przód. Zablokowanie tylnego koła prowadzi do utraty kontroli- albo stracicie prędkość, albo doprowadzicie do upadku. Są dwa sposoby na osiągnięcie celu ( wolniejszej rotacji tyłu): tylny hamulec lub hamowanie silnikiem ( sprzęgło). Jeśli jedziecie dość szybko i agresywnie ( mówimy o poziomie mistrzostw narodowych), będziecie potrzebowali tylko sprzęgła, jednak nawet wtedy trzeba opanować sposób użycia tylnego hamulca w bardzo wolnych, ciasnych nawrotach.
Dojeżdżając do zakrętu zaczynacie hamować obydwoma hamulcami ( używam obu hamulców nawet jadąc wyścigowym superbikiem!), mocno przodem, słabo tyłem. Następnie redukujecie bieg do tego, na którym będziecie wyjeżdżać z zakrętu ( najlepiej ćwiczyć na zakręcie wymagającym redukcji o dwa biegi), lekki przeciwskręt i dość agresywne ale z wyczuciem odpuszczone sprzęgło powinno wprowadzić moto w poślizg. Nie odpuszczajcie sprzęgła całkowicie, należy operować nim tak jak w czasie ruszania. Kontrolujecie w ten sposób stopień odchylenia tyłu i zapobiegacie podskakiwaniu tylnego koła.
Przedni hamulec pozostaje wciśnięty do momentu , kiedy oba koła znajda się znów w jednej linii. Nie musicie kontrować kierownicą ( jak w ślizgającym się samochodzie), ponieważ motocykl sam będzie dążył do ustawieni kół w jednaj linii w miare spadku prędkości i wyrównywania się prędkości obrotowej tylnego i przedniego koła. Bardzo ważne jest, abyście byli cierpliwi- zbyt szybkie odpuszczenie hamulca doprowadzi prawdopodobnie do high-side’a.

Poniżej link do tego:
http://www.youtube.com/watch?v=VtLndbkoFMU

Offline

 

#2 11-20-09 21:27

 chmura666

Administrator

3011073
Zarejestrowany: 11-19-09
Posty: 20
Punktów :   
WWW

Re: Jak się ślizgać moto?-Jest odpowiedź!

Warto jeszcze dodać że technikę tą stosuje się nie tylko na torach ale i w terenie, na drogach praktycznie wszędzie gdzie liczy się czas i ... prędkość

Offline

 

#3 01-20-10 10:49

Borys125

Użytkownik

Zarejestrowany: 01-20-10
Posty: 14
Punktów :   

Re: Jak się ślizgać moto?-Jest odpowiedź!

No fajnie fajnie...

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl